Tomnatică de Mehedinți

Munții Mehedinți au cu siguranță un specific deosbit și unic în întreg lanțul carpatic. Am mers de nenumărate ori prin crovurile și poienile acestor munți dar zona opusă văii Cernei, podișul Mehedințiului, a rămas neexplorată pentru mine. Atunci când am urcat pe Domogled pe la Topleț am văzut cât de frumos se deschidea acea zonă. E foarte greu de trecut cu bicicleta prin altă parte decât pasul Godeanu care face legătura între zonele înalte ale provinciilor istorice Banat și Oltenia. Aș fi vrut să ajung la prima ediție a concursului Karst Isverna MTB Race dar din păcate nu am reușit să ajung. Dar cum traseul nu pleacă nicăieri am hotărât că ar fi o idee bună să îl parcug.

Ca să ne facem încălzirea am plecat de la bifurcația Cerna-Sat/Baia de Aramă de unde am început o cățărare de 11 kilometri pe asflat. Ajungem destul de repede în cel mai înalt punct de unde am coborât scurt până la un drum care ne-a dus într-o zonă extrem de accidentată undeva sub vârful lui Stan, pe drumul de legătură dintre Isverna și Poiana Beletina. Cred că e interesant de mers în Crovuri cu bicicleta pe acest drum și cu siguranță că va fi una din destinațiile viitoare. Această bucată de legătură era de fapt un vechi drum de TAF spart și spălat de ploi în așa fel încât pe mijlocul lui a apărut un șanț uriaș.

Am continuat pe acest drum până într-o poiană foarte frumoasă de unde am început coborârea spre Isverna. Pe această bucată am trecut pe lângă câinii de la două turme de oi și dacă de primii am scăpat ușor la următorii a trebuit să dâm din mâini un pic ca să scăpăm de ei. Perspectiva pe care o ai în acest segment asupra podișului Mehedințiului dar și a munților Mehedinți e minunată. O serie întreagă de culmi și pereți stâncoși se succed și se învăluie extrem de spectaculos lăsând impresia unui ținut de basm. Din Isverna continuăm o bucată scurtă pe asfalt și stâm un pic să ne gândim dacă să mergem tot pe asfalt înapoi sau să mergem pe culme. De fapt nici nu știu de ce am mai stat să ne gândim pentru că alegerea a fost clară. Evident că am luat-o pe culme și bine am făcut. Perspectiva care se deschidea de aici era parcă și mai interesantă pentru că vedeam atât Vârful lui Stan dar și Piatra Cloșani dintr-un unghi complet nou în timp ce în spatele nostru vedeai dealuri, păduri, focuri arzând la câte o colibă, oi împrăștiate și câte un câine lătrând care pe unde. Ne-am oprit să admirăm acest tablou tomnatic mehedințean în timp ce savuram unul din merele găsite prin poienile prin care am trecut. Chiar dacă traseul nu e ușor e extrem de plăcut. Din acel punct urmează coborârea în Godeanu și de aici după o scurtă urcare deliciul celor 11 kilometri de coborâre din pasul Godeanu până jos în Valea Cernei. În timp ce ne echipam de coborâre sus în pas a oprit o mașina de teren cu numere de MH și a dat cu spatele. Într-o primă fază mi s-a părut suspectă mișcarea. Dar băeiții pur si simplu ne-au observat cu câteva ore în urmă, ne-au recunoscut și ne-au întrebat dacă avem nevoie de ceva. Foarte frumos și omenos gestul lor.

Cu siguranță că în această zonă sunt multe lucruri și locuri de descoperit. Îmi propun să mai fac astfel de incursiuni și în viitor atunci când voi lua câte o pauză la traseele de pe plaiurile bănățene. Pentru că dincolo de aspectul cultural și istoric Munții Mehedinți fac parte din această zonă compactă de sălbăticie situată în sud-vestul României din care fac parte munții Retezat/Țarcu/Godeanu/Cernei. Urcând din Isverna spre acea culme am trecut pe lângă o pensiune foate cochetă care părea să fie foarte aproape de momentul în care va fi gata să primească turiști. Cred că nu ar fi o idee rea să o duc mai vin aici într-un week-end și să vizităm cât se poate vizita din peștera de aici.