Vizită la muntele ascuns

Urcarea am făcut-o plecând din Băile Herculane spre Cerna Sat iar de aici pe drumul forestier o buna bucată. Odată ieşiţi din pădure în golul alpin ajungem la bisericile din Bulz cu un mic popas în liziera pădurii unde dăm de o stână încă funcţională. Mâncăm nişte caş de oaie cu un gust absolut superb. Era puţin acrişor, semn că era închegat de câteva zile.

Bisericile din Bulz sunt de fapt un grup de stânci rătăcite în pesajul domol al versantului sud-estic al munţilor Godeanu. Prima noapte o dormim sub creastă foarte aproape de o pată de zăpadă rămasă din iarna trecută. A doua zi dimineaţa vremea era din nou la fel de caniculară. Aşa că din punctul ăsta de vedere a fost totul bine. Era poate chiar prea cald pentru ce avea să urmeze: Valea Mâţului. Nu este foarte grea la prima vedere dar pentru a o parcurge e nevoie de câteva ore bune să treci prin ea iar mai apoi să urci la peste 2000 de metri sus la lacul Gugu. Oricum odată ajunşi acolo uităm de efort pentru că locul e superb din toate punctele de vedere. E a doua oară când vin aici şi suntem doar noi şi muntele, fără grupuri de turişti gălăgioşi. Pe Valea Mâţului am dat de câteva cascade foarte frumoase. Campăm chiar lângă malul lacului.

Următoarea zi plecăm spre Godeanu cu o mică escală pe vârful Gugu. Priveliştea de pe vârf spre valea Lăpuşnicului Mic(unul din cele 3 râuri ce se varsa în barajul de la Gura Apelor) este superbă.

Din când în când aruncăm câte o privire înapoi spre piramida din spatele nostru. De acolo de sus nu pare impresionant. Măreţia lui se vede privindu-l de departe. L-am văzut de pe Ţarcu, de pe Godeanu, din Retezat. Din toate pârţile arată ca o piramidă. I se mai spune şi Muntele Ascus pentru e nevoie să urci pe alţi munţi ca să il poţi vedea.

Adună câte puţin din felul în care arată ceilalţi munţi din jurul lui. E blând şi domol înspre Godeanu şi Ţarcu, e stâncos şi abrupt înspre Retezat. Are un lac destul de mâricel semănând cu şiragul de lacuri glaciare din Retezat. Există chiar şi jnepeni în partea dinspre Retezat.

A treia noapte vom dormi exact în furca Râului Şes, râu ce izvorăşte de la poatele Vârfului Godeanu(şi se varsă şi el la rândul lui în lacul de la Gura Apelor). Înca se mai vad şi aici pete de zăpadă destul de consistente din iarna trecută. În urma cu vreo 7 ani, prin 2000 când am fost aici, am văzut un tunel făcut de râu pe sub zăpada lung de 20-30 de metri. Pe atunci nu aveam aparat foto asa ca am ratat imortalizarea lui.

Într-una din curburile râului ne-am montat cortul. A fost cea mai odihnitoare noapte care am petrecut-o pe munte vreodată. Am dormit lemn până dimineaţa. Foarte interesant e câ in acelasi fel a simtit şi tatăl meu. A fost una din acele experienţe Feng Shui pe care sunt convins că fiecare dintre noi a avut-o la un moment dat. De acolo coborâm înapoi spre Cerna Sat pe Oslea Românească de unde urma sa luam o maşină înapoi spre Herculane.

În total am avut nevoie de 4 zile şi deci 3 zile dormite pe munte. Am mers în medie cam 7-8 ore pe zi. Traseul nu este dificil tehnic dar implică o oarecare doză de rezistenţă fizică pe care orice iubitor de munte sunt convins că o are.